Gebruik van kolommen en headers

Vragen over html, css en aanverwante onderwerpen die met het maken van 'n site te maken hebben. In principe, vanwege tijdgebrek, alleen over code op deze site, maar je kunt natuurlijk altijd proberen...
Plaats reactie
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Ik ben al een tijd op zoek naar de technieken die je kunt toepassen om een website te laten uitzien alsof er met frames gewerkt wordt terwijl er toch geen frames gebruikt worden.
Ik heb na heel veel geGoogel het gevoel hier de site ontdekt te hebben waar de oplossing(en) te vinden zijn. Vóór dat ik er diep in ga duiken (wat op mijn leeftijd -70 jaar- niet echt gemakkelijk is) wil ik een paar vragen stellen:
- is het zo dat ik voor een site met > 120 pagina's de header, de footer en de kolom(men) slechts één keer hoef aan te maken en te onderhouden ?
- in de gedownloade voorbeelden zie ik bij de kolommen nergens een scroll-balk, kan dit in principe wel ingesteld worden ?
- ik gebruik één css bestand, kan ik de benodigde toevoegingen in het bestaande css bestand plaatsen en er natuurlijk ook op de juiste plaatsen naar verwijzen?
- kan ik door -waar het nodig is- de em maten te vervangen door px of % de siteview (ik bedoel daarmee wat de bezoeker in zijn browser ziet) altijd schermvullend is ?

Ik verwacht niet een uitgebreide uitleg - voorlopig ben ik tevreden met per gestelde vraag een JA dat kan of een NEE dat kan niet. Of iets er tussen in natuurlijk. Ik heb aan enkele van de pdf bestanden "gesnuffeld" en heb het gevoel dat het mogelijk is.

Mijn belangrijkste website is http://www.vakantie-perigord.nl

Joop Stolk
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Hallo,

Dan hebben we haast dezelfde leeftijd, alleen ben ik er dan waarschijnlijk al iets langer mee bezig.
Alleen ja of nee is wel heel kort, en da's niet m'n sterkste kant :D
joopstolk schreef: is het zo dat ik voor een site met > 120 pagina's de header, de footer en de kolom(men) slechts één keer hoef aan te maken en te onderhouden ?
Ja. Ik heb je site even heel vluchtig vakantie perigord nl even heel vluchtig bekeken. Als de header en de linkerkolom op elke pagina hetzelfde zijn, hoeft je die maar één keer te maken. Je maakt dan de 'echte' pagina (het deel dat steeds anders is), en daar voeg je dan de header en het menu gewoon bij in, vanuit een ander bestand. Dus je hoeft header en linkerkolom maar één keer te maken.
Ongeveer zoals bij frames, alleen gebeurt het samenvoegen niet in de browser, maar op de server, waar de site staat. Daardoor is het veel beter voor zoekmachines, spraakbrowsers, enz.
(Het beste is om eerst 'n vokomen normale pagina te maken: header, menu, content, alles erin. Als die dan helemaal goed is, kun je daar later heel makkelijk header en menu uitlichten om ze op meer plaatsen te kunnen gebruiken.)
joopstolk schreef: in de gedownloade voorbeelden zie ik bij de kolommen nergens een scroll-balk, kan dit in principe wel ingesteld worden ?
Ja. Als er meer in 'n kolom staat dan erin past, kun je 'n scrollbalk laten verschijnen met enkele kleine aanpassingen in de css.
joopstolk schreef: ik gebruik één css bestand, kan ik de benodigde toevoegingen in het bestaande css bestand plaatsen en er natuurlijk ook op de juiste plaatsen naar verwijzen?
Ja. In principe is één css-bestand het beste, hoewel er soms redenen zijn om daar 'n uitzondering op te maken.
joopstolk schreef: kan ik door -waar het nodig is- de em maten te vervangen door px of % de siteview (ik bedoel daarmee wat de bezoeker in zijn browser ziet) altijd schermvullend is ?
Nee. px is geen goed idee als je het hele scherm wilt vullen, want dan geef je 'n maat op die zich niet aan kan passen aan het scherm. De em is gebruikt, omdat breedte en zo zich dan aanpassen aan een grotere/kleinere letter.
Maar het is in principe niet moeilijk om een lay-out schermvullend te maken. In de hoogte gaat dat al min of meer automatisch.
In principe is http://css-voorbeelden.nl/lay-out/twee- ... t-004.html voor de site van jou bruikbaar. Alleen zou ik er tegenwoordig absoluut een maximumbreedte aan geven, omdat steeds meer schermen echt héél breed worden, en je dan onleesbare lange regels krijgt.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Dat zijn duidelijke antwoorden. Ik ga nu in de pdf's duiken en kijken of het mij wil lukken. Wat het schermvullend werken betreft werk ik nu met een mix van pixels en %-en. Het erg breed worden lijkt mij voorlopig geen probleem. Mogelijk kom ik nog eens terug om te vragen hoe ik de breedte variabel kan maken met een maximum.
Overigens heb ik, vaak vloekend en zuchtend en speurend op het internet, mijzelf vanaf 2003 het maken een website eigen gemaakt. Ben een paar maal begonnen met PHP en MySQL maar even vaak de moed opgegeven. Er zit een stukje PHP in de site maar dat heb ik door een derde laten maken. De bijbehorende database houd ik zelf bij.
Wat ik wel spannend vind is of Google zo'n grote verbouwing waardeert. Voor de volgens mij voor de hand liggende zoektermen scoor ik al erg lang bij de eerste 10 - 20 resultaten.

Tot zover in elk geval bedankt en prettig weekend.

Joop Stolk
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Ha, Google. Goed dat je dat noemt. Vaak gaan mensen 'n site verbouwen en komen dan daarna op 't forum van Google, omdat er problemen zijn. En dan is 't vaak eigenlijk al te laat.
Als je in Google zoekt op site: vakantie perigord, vind je één resultaat naar de 'hoofdpagina'. De rest van de resultaten gaat naar een aparte pagina, die onderdeel is van een frameset. Dat is een van de grootste nadelen van frames: Google (maar ook spraakbrowsers e.d.) ziet alles als losse stukjes, als aparte pagina's, de samenhang mist.
Als je stopt met frames en op 'n andere manier header en menu in de pagina gaat invoegen, wordt de pagina als één geheel gezien. De bezoeker komt dan dus altijd op 'n complete pagina uit via Google en andere zoekmachines, inclusief menu e.d.

Nu komt 'n bezoeker bijvoorbeeld op www. vakantie- perigord. nl/ overzichtchambres. html via Google. Dat is 'n losse pagina zonder header en zonder menu.
Als je de naam van die pagina gaat veranderen, bestaat die dus niet meer voor Google en dat kan inderdaad voor forse problemen zorgen, omdat je dan mogelijk weer helemaal van voren af aan moet beginnen met je zoekplaats opbouwen.
Google gaat 'n heleboel pagina's missen, en nieuwe pagina's moeten eerst nog geïndexeerd worden.
In jouw geval kun je dit probleem misschien voorkomen, mits je er van het begin af aan rekening mee houdt. Het lijkt erop dat de echte inhoud van de site steeds in 'n aparte pagina zit. Als je die namen nou hetzelfde houdt, en in die pagina's menu en header gaat invoegen, dan is er voor Google niets veranderd. Google ziet dan nog dezelfde adressen en denkt alleen 'hé, menu en header toegevoegd, da's leuk, zullen we ook indexeren'.

Met zekerheid is er trouwens niets te voorspellen, omdat het grootste deel van de meer dan 200 zoek-algoritmes van Google geheim is.

Ik weet niet of je al 'n (gratis) account hebt bij http://www.google.nl/webmasters/
Dat zou ik anders zeker aanraden, omdat je daar meldingen krijgt van problemen op je site (en nog veel meer handige dingen). Bing en Yahoo! hebben soortgelijke accounts, maar bij Google krijg je met stip de meeste tools en informatie.

Wat ook handig is: even de Nederlandstalige http://www.marketbizz.nl/seo-guide-nl.htm lezen. Dat is 'n Nederlandse vertaling van de officiële Google-gids voor webmasters, maar uitgebreid met heel veel extra tips. Duidelijk geschreven, niet al te ingewikkeld en als je er vanaf het begin rekening mee houdt, is het nauwelijks extra werk en voorkomt het bergen problemen.

(Ik heb spaties in de naam van je site, omdat forums heel goed geïndexeerd worden, en voor je het weet komt als eerste zoekresultaat dit forum en niet jouw site naar boven. Ik zou je aanraden om die reden de link in je eerste bericht ook even te voorzien van wat spaties of zo, of een linkverkorter als http://goo.gl/ te gebruiken)

En ook 'n prettig weekend.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Dat Google (en de andere onbelangrijke) zoekmachines niet van frames houden wordt overal van de daken geschreeuwd. Google heeft niettemin op 2 na al mijn ruim 200 pagina's geïndexeerd.

Ja, ik maak dagelijks gebruik van de webmasterhulp! Bovendien leer ik heel veel van Analytics.

Dat de deeplinks niet werken heb ik door een scriptje ondervangen. Klik maar eens naar www. vakantie- perigord. nl/ overzichtchambres. html (zonder spaties) dan verschijnen de header en het menu keurig netjes.

Maar als alle afzonderlijke pagina's compleet met het hele pad via Google gevonden worden zou ik een stuk gelukkiger zijn. Als het mijn ranking bovendien niet laat kelderen zou nòg gelukkiger zijn.

Ik ga er eerst mee stoeien om de boel in een test-omgeving aan de praat te krijgen, dan eens kijken of ik de (nu erg onlogische) opbouw van de site kan verbeteren, daarna een efficiënte manier ontdekken om mijn ruim 200 pagina's te verbouwen en tenslotte in mijn handen spugen en beginnen.

Maar veiligheidshalve houd ik de bestaande site "achter de hand".
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Ah, het is weer zover. Ik gebruik noscript en dat was ik vergeten even uit te zetten. Ik was al verbaasd dat bij zo'n verder goed verzorgde site zo'n scriptje ontbrak...
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

In de pdf bestanden van de varianten lay-out-04 en lay-out-83 (één van beiden wil ik proberen te gaan gebruiken) kom ik bij "bekende problemen" iets tegen waarvan ik denk te begrijpen dat de op de pagina http://www.vakantie-perigord.nl/index.h ... jving.html (voorbeeld, er zijn er nog meer dan 100 van) voorkomende bannertjes ""Méér info? Reserveren? Klik hier!" NIET meer zouden werken.

Begrijp ik dat goed? Zo ja, dan is dat erg jammer want juist die linkjes zijn een werkzame "call to action" om de bezoekers die niet zo scrollerig zijn toch te verleiden om verder te vragen of te boeken.

Kan het omzeild of opgelost worden?
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Ik weet niet zeker of ik het probleem helemaal goed begrijp. Ik ga wel vooruit, ik heb nu JavaScript even aangezet voor je site :D
Nee, ik geloof toch van niet.
Ik heb in tig browsers die link even bekeken, maar ik zie nergens 'Méér info? Reserveren? Klik hier!' verschijnen, waar ik ook hover.

Ik ga even gokken, en anders moet je het even wat preciezer omschrijven.
Ik zie wel de banners. Daar kun je gewoon op klikken, dat werkt gewoon. Althans: vroeger, en in oudere browsers nog steeds, kon de maker van de site bepalen wat er dan gebeurde: de nieuwe site openen in een frame, nieuw venster, nieuwe tab, pop-up, ...
Dat wordt tegenwoordig sterk afgeraden, omdat het ontzettend irriteert. In html5 (de versie die nu geleidelijk aan wordt ingevoerd) zijn frames gewoon helemaal verboden. Alle nieuwe browsers laten gebruikers zelf bepalen wat er gebeurt als je op zo'n banner klikt: naar de site onder de banner gaan, de site openen in 'n nieuwe tab, tweede browservenster openen. Daar kun je als bouwer van de site niets aan doen, dat bepaalt de gebruiker. (Terecht trouwens, want er werd wat afgerotzooid, vaak ook met kwade bedoelingen.)
Als je dus bedoelt dat nieuwe vensters niet meer openen en zo als je op die banners klikt: dat klopt. Maar dat zit ingebakken in de browsers en in de komende versie van html, daar is niets aan te doen. (Nou, je kunt nog ingewikkelde JavaScript-gebeurens maken, maar dat wordt algemeen afgeraden, ook al omdat zoekmachines daar vaak moeilijk over doen omdat dat soort constructies vaak met kwade bedoelingen wordt gebruikt om mensen ongewild naar 'n dubieuze site te krijgen.)

Kortom: dat heb je dus hoe dan ook niet echt meer in de hand, tenzij je met frames en html4 wilt blijven werken, maar dan hoef je je site niet om te bouwen. (En ook dan blijft gelden dat de gebruiker de browser zo in kan stellen, dat jouw site gewoon wordt verlaten.)

Wat gewoon blijft werken: als de banner 'n nieuwe tab of venster opent, hoeft de gebruiker dat alleen maar te sluiten en hij is weer terug op jouw site. Als echt volledig naar de nieuwe site wordt gegaan, werkt de back-knop van de browser gewoon: een klik daarop en je bent weer op jouw site.

De tweede mogelijkheid die je zou kunnen bedoelen is het formulier. Dat werkt gewoon, staat helemaal los van de lay-out.

De toetsen die ik bedoel zijn toetsen die binnen een pagina werken. Ze zijn handig bij bijvoorbeeld lange technische handleidingen, zoals de wanneer je 'n uitleg bij 'n voorbeeld op m'n site online wilt lezen. Als daar dan ergens 'n link staat naar 'n andere plaats in die uitleg, en je gaat daarnaartoe om even op die andere plek iets te bekijken, kun je met Alt+Pijltje-links terug naar waar je vandaan kwam. Bij langere teksten kan dat handig zijn, omdat je je anders ongans loopt te zoeken naar waar je ook weer vandaan kwam. Dat is het enige dat niet werkt. PgDn, PgUp, enz. werken gewoon allemaal nog.

Maar ik zie niet direct hoe die toetsen op jouw site nuttig kunnen zijn.

Als het probleem niet meer speelt: prima. Als het nog wel speelt, geef dan even 'n zo gedetailleerd mogelijk voorbeeld, dan kunnen we 'ns kijken of het op te lossen zou zijn.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Wat ik bedoel is:

* wanneer je op een "huispagina" bent aangekomen dan bestaat deze uit een aantal "blokken" met verschillend gekleurde achtergrond.
* Ga bijvoorbeeld naar http://www.vakantie-perigord.nl/index.h ... jving.html
* Onder het groene en het bruine blok staat een bannertje met de tekst "Méér info? Reserveren? Klik hier!".
* Als je daar op klikt spring je naar het ankerpunt van het formulier op diezelfde huispagina. Je verlaat de pagina dus niet.
* Overigens staan er helemaal bovenaan in vrijwel elke huispagina nog enkele tekstlinkjes (Uitrusting, Prijzen, Reserveren, Foto's) waarmee naar de verschillende blokken (en naar de foto-slideshow) kan worden gesprongen.
* Dan staan er op veel maar niet alle "huispagina's" een aantal klibare tekst/afbeelding linkjes waarmee je naar de top van diezelfde pagina kunt terugspringen.
* Verder staan er in de teksten ook nog een variabel aantal tekstlinkjes waarop geklikt kan worden maar daar wordt met een "target="_blank" gewoon een geheel nieuw venster geopend met uitgebreide informatie over het aangeklikte onderwerp. In enkele zeldzame gevallen kan dat ook een "vreemde" website met interessante info zijn.

Wat ik begrijp is:
* Dat deze tekst- en bannerlinkjes niet meer zouden werken als ik de site zou ombouwen naar een frameloze variant (bijvoorbeeld lay-out-04 of lay-out-83)

Heb ik dat goed begrepen ???
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Soms denk ik toch wel 'ns dat ik echt naar 'n andere opticien moet. Die knoppen zijn toch vrij duidelijk, glad niet gezien.
joopstolk schreef: Onder het groene en het bruine blok staat een bannertje met de tekst "Méér info? Reserveren? Klik hier!".
Blijven gewoon werken.
joopstolk schreef:Overigens staan er helemaal bovenaan in vrijwel elke huispagina nog enkele tekstlinkjes (Uitrusting, Prijzen, Reserveren, Foto's) waarmee naar de verschillende blokken (en naar de foto-slideshow) kan worden gesprongen.
Blijven gewoon werken.
joopstolk schreef: Dan staan er op veel maar niet alle "huispagina's" een aantal klibare tekst/afbeelding linkjes waarmee je naar de top van diezelfde pagina kunt terugspringen.
Blijven gewoon werken.

Wat niet meer werkt (en wat de meeste mensen zelfs niet eens weten): als je op zo'n linkje in jouw pagina hebt geklikt, kun je snel teruggaan naar waar die link stond met alt+pijltje-links. De geschiedenis BINNEN de pagina wordt net zo bewaard als tussen verschillende pagina's en sites.
Maar 'n normaal anker binnen de pagina blijft gewoon werken, precies zoals nu. Het zijn alleen die twee sneltoetsen die niet meer werken. Maar op jouw pagina's speelt dat niet, omdat je ze daar toch niet nodig hebt.
Als 'n handleiding aan de beurt is, ga ik dat gelijk even iets duidelijker omschrijven, want als het voor jou niet duidelijk is, is dat vast voor meer mensen zo.
joopstolk schreef: Verder staan er in de teksten ook nog een variabel aantal tekstlinkjes waarop geklikt kan worden maar daar wordt met een "target="_blank" gewoon een geheel nieuw venster geopend met uitgebreide informatie over het aangeklikte onderwerp. In enkele zeldzame gevallen kan dat ook een "vreemde" website met interessante info zijn.
Dit gaat wel veranderen, maar dat heeft niets te maken met de lay-out of zo.
Als je van frames gaat afstappen, kun je het best overstappen naar een strikte vorm van html. Daarbij wordt alles wat met de opmaak te maken heeft via css gedaan. Dat is veel makkelijker te onderhouden en scheelt bergen werk (en heeft veel meer mogelijkheden dan opmaak in html). Je werkt al (gedeeltelijk) met css, dus de basiskennis heb je al.
De strikte vorm van html versie 4 is volledig bruikbaar in html5. Maar html5 heeft heel veel extra mogelijkheden, die geleidelijk aan in browsers beschikbaar komen. Als je dus 'strikt' werkt, houd je de mogelijkheid open om in de toekomst probleemloos nieuwe mogelijkheden te gaan gebruiken, als je dat ooit zou willen.

Een van de dingen die gewoon niet bestaan in een strikte vorm is 'target'. Niet de sitebouwer, maar de gebruiker bepaalt wat er gebeurt: openen in een nieuw venster, in een nieuwe tab, in de huidige tab, ... Maar in feite is dat nu ook al zo. Ongeacht wat jij in 'target' opgeeft, kan elke nieuwere browser dat al overrulen. Als jij 'n nieuw venster opgeeft, en ik zeg in Firefox (of ...) 'nee hoor, ik wil 't in 'n nieuwe tab openen', dan win ik.
'n Link naar 'n externe site werkt gewoon net zoals nu. Alleen bestaat de mogelijkheid niet meer om de bezoeker 'gevangen' te houden binnen je eigen site, wat nogal misbruikt werd door dubieuze sites.

Is toch weer 'n heel verhaal. Je kunt 't zelf ook even uitproberen, dat is misschien wel zo duidelijk. Klik bovenin 'n pagina op Uitrusting of Prijzen of 'n andere link binnen de pagina. Nu ga je naar dat anker. Als je nu op alt + pijltje-links klikt, ga je terug naar de link waarop je hebt geklikt.
Als je nu weer op alt + pijltje-rechts klikt, ga je weer vooruit naar het anker. Met deze twee toetsen kun je dus heel snel binnen dezelfde pagina heen en weer schieten (ook tussen meer dan twee plaatsen). Dat is het enige dat niet meer werkt.
Overigens werkt het inmiddels in Safari en Google Chrome wel, dus ooit zal het wel overal werken, maar daar heb je nu nog niets aan.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Voorlopig bedankt!

Ik ben even niet verder gegaan met snuffelen want ik vond het mogelijk niet werken van die linjes zo'n groot bezwaar dat ik jouw oplossing niet meer zag zitten.
Ik ga nu weer verder om uit te zoeken hoe ik het moet regelen dat de header en de kolom(men) eenmalig kan aanmaken en op één plek kan actualiseren en hoe ik die in alle pagina's kan "aanroepen". Ongetwijfeld is dat ergens in het bijbehorende .pdf-je te vinden. Heb ng niet gezocht.

Bovendien moet ik gaan uitvinden hoe ik mijn ccs kan/moet aanvullen met de ccs regels die nodig zijn om de kolommen en de headers te definiëren. Ik wil de maten namelijk niet laten afhangen van de tekengrootte maar een vaste (breedte-)maat en positie geven.
Ik heb nu twee sites waarvan de ene vooral is toegespitst op de advertenties voor vakantieverblijven. De andere geeft veel info over de Dordogne (=Périgord): [url]http://www.%20vakantie-dordogne.%20info/[/url]
Door met twee kolommen te werken kan ik links het "verblijven menu" opnemen en rechts het "info menu" - tenminste als het middenstuk op de wat kleinere laptopjes nog ruim genoeg blijft voor de "huispagina's".
Ik over weeg precies dezelfde informatie ook op het vakantiedordogne info domein te zetten, maar wil eerst eens kijken of de heer Google dat wel waardeert.
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Google waardeert dezelfde content op twee verschillende sites absoluut niet. Daar bestaan wel oplossingen voor, je kunt op een of andere manier met 'n canonical link de ene site naar de andere laten verwijzen of zo. Je kunt even zoeken op 'canonical', maar er bestaat ook een Nederlandstalig forum voor vragen over Google: http://www.google.com/support/forum/p/webmasters?hl=nl

Ik zou je aanraden dat invoegen van header en menu gewoon even te vergeten. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld. Je kunt gewoon 'n pagina maken met alleen html, css, e.d., inclusief menu en header. Als die pagina dan helemaal in orde is, kun je vervolgens menu, header en andere onveranderlijke delen gewoon eruit kopiëren, in 'n apart bestand stoppen en invoegen.
Als je eerst de pagina 'normaal' maakt, weet je zeker dat fouten niet worden veroorzaakt door invoegen.
Op mijn site vind je info over het invoegen met behulp van SSI op: http://www.css-voorbeelden.nl/tekst-invoegen.html
De meeste mensen kiezen voor invoegen met PHP, daar staat hier een superduidelijke handleiding: http://developerscorner.nl/csshunter/ph ... mepage.php
Succes!
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Ben ik weer!

Ik heb een paar bestandjes neergezet bij mijn host. Ze heten:

* kop.html ----- dit is een werkend stuk html met een flink stukje javascript dat de plaatjes laat lopen, het zijn tevens klikbare banners die in een nieuw tab/venster sites openen
* poging-01.html ----- dit is een header, 2 kolommen en een willekeurige scrolbare tekst met wat plaatjes
* poging-02.html ----- dit is een header, 2 kolommen en een willekeurige scrolbare tekst met wat plaatjes waarin ik in de header in een tabelletje probeer de plaatjes te laten zoals in kop.html

plus nog een paar noodzakelijke mapjes met afbeeldingen en het mynstyl.ccs bestand

Het stuk javascript dat in kop.html goed werkt doet het niet in poging-02.html. Is er iets in de "div#header" gedefinieerd dat het werken van het stuk javascript verhindert ??? Of zie je een andere oplossing om dat aan de praat te krijgen ?

De bestanden zijn bereikbaar door een deeplink naar: http://www.vakantie-perigord.nl/0-test/ gevolgd door te bestandsnamen zoals hierboven zijn opgesomd.

Overigens vind ik dat je geweldig je best doet om een niet zo handige oudere heer verder op weg te helpen. En nog een vraag: waar gaat je voorkeur naar uit SSI of PHP om de twee kolommen en de header op automatisch op alle pagina's te zetten ?

Joop
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Dank voor het compliment en dat niet zo handig heb ik tot nu toe nog niet gezien.
Ik heb die probeersels plus plaatjes en zo even gedownload en uitgeprobeerd. Dat gaat nog heel erg veel werk worden, ben ik bang.

Eerst even iets algemeens. De kans dat je hier van iemand anders dan ondergetekende antwoord krijgt, is bijzonder klein. Dat betekent, dat er ook geen controle van anderen is op fouten die ik maak, onzin die ik zeker denk te weten, enz. Op een groter forum is er altijd wel iemand die je corrigeert als je fout zit. Plus dat daar vaak eerder antwoord zal komen dan hier. Niet dat ik je niet wil helpen, maar 't is wel even iets voor jou om te overwegen.
Van JavaScript bijvoorbeeld weet ik niet al te veel af.

Als je jouw site echt goed wilt ombouwen, gaat dat echt heel erg veel tijd kosten. Met het risico - dat is altijd aanwezig - dat je in zoekmachines omlaag kukelt. Ik begrijp dat je nu vrij goed staat in zoekmachines. Verder lijkt je site goed te werken. Ik vraag me eigenlijk af, of je er wel goed aan doet om de site helemaal te gaan verbouwen.
Er zijn twee belangrijke redenen om van frames af te stappen: zoekmachines en toegankelijkheid. Zoekmachines schijnen met jouw site toch goed uit de voeten te kunnen. Ik heb even 'n paar pagina's met Jaws bekeken. Dat is 'n programma dat blinden/slechtzienden gebruiken. En hoewel frames niet ideaal zijn, kan Jaws met jouw site toch wel uit de voeten. Er zijn sites die tientallen frames gebruiken, dat is echt 'n ramp, maar dat valt bij jou wel mee.
Alle belangrijke informatie zit in één frame, en dat scheelt 'n stuk.

Als je je site écht goed wilt ombouwen, gaat dat echt heel veel tijd kosten. En als je 'm niet écht goed wilt ombouwen, echt volgens de standaard, dan kun je je afvragen of het eigenlijk wel nut heeft. Als je er echt lol in hebt, dan is het 'n prima onderneming, maar het gaat dus echt veel tijd (en oefening) kosten. Ik herhaal dat zo vaak, omdat veel mensen dit enorm onderschatten en dan halverwege gefrustreerd stoppen.
(Merk bij het overlezen dat ik vanavond kennelijk patent heb aangevraagd op het woordje 'echt')

Na deze opbeurende inleiding je vragen, en wat dingen die ik heb gezien. Geeft gelijk 'n idee van de hoeveelheid werk en de soort problemen waar je tegenaan loopt. Overigens zou je ook nog 'n tussenweg kunnen bewandelen: je kunt dingen verbeteren, terwijl je wel frames blijft gebruiken, zoiets.

* De pagina poging-02 heeft de indrukwekkende omvang van 1,2 MegaByte. Dat zijn voor het overgrote deel afbeeldingen. Die afbeeldingen kun je veel kleiner maken. En laadt dus veel sneller, kost minder bandbreedte, enz.
Je gebruikt veel gifs. 'n Gif is bedoeld voor afbeeldingen met weinig kleuren en grote vlakken, zoals 'n logo. Foto's en foto-achtige afbeeldingen kunnen beter als jpg worden opgeslagen. Als ik bijvoorbeeld 202.gif ombouw naar 202.jpg en de kwaliteit iets verminder, neemt de omvang af van 65 kB naar 18 kB, terwijl je geen enkel verschil ziet. (Mogelijk zou je wel verschil zien als je de afbeelding zou afdrukken, maar dat is niet de bedoeling, neem ik aan.)
Er zijn ook nogal wat afbeeldingen die verkleind worden weergegeven. Sommige worden meer dan 10 keer zo klein, als je ze zelf verkleint en dat niet aan de browser overlaat. Bovendien is een gespecialiseerd grafisch programma veel beter in verkleinen dan een browser, dus ook de kwaliteit wordt waarschijnlijk beter.
Ik denk dat de pagina meer dan vijf keer zo klein kan worden.

* In de html zitten bergen codes, die in de strikte vorm van html niet meer mogen. Alles wat met opmaak te maken heeft (font, width, border, color, center, ...) moet naar de css worden verplaatst. Dat heeft enorme voordelen. Alleen moet je, voor je die paradijselijke toestand bereikt, bergen werk verzetten.
Dat wil zeggen: als je met html strict gaat werken. 'strict' betekent zoiets als: streng. Momenteel werk je met html transitional: dat is bedoeld voor bestaande sites, waarin ook dingen als font, border, enz. worden gebruikt.
Strict heeft allerlei voordelen, maar de overgang is heel veel werk. En als je niet overgaat van transitional naar strict, dan komt de vraag weer terug of het alleen weghalen van de frames niet té veel werk is.

* transitional of strict wordt bovenaan het document aangegeven met het doctype. En daar zit het probleem met je JavaScript. In jouw script zitten dingen die in transitional zijn toegestaan, maar in strict leiden tot gewoon simpel niet werken. Als je de bovenste twee regels uit poging-02 vervangt door de bovenste twee regels uit een van de middenpagina's van je site, werkt het JavaScript wel.
Dat zijn dus de dingen waar je tegenaan gaat lopen: het script moet worden aangepast, of er moet 'n ander script worden gevonden. Dat lukt natuurlijk allemaal wel, maar de vraag is of je daar wel zin in hebt.

* ssi of php. Dat maakt niet zoveel uit. ssi is veel ouder en zit in de server (waar je site staat) ingebakken, waardoor het - als je hoster het goed heeft ingesteld en zo - mogelijk wat minder beveiligingsrisico's heeft. php is iets extra's wat er echt bij komt. Het heeft veel meer mogelijkheden dan alleen ssi, maar de vraag is of je dat gaat gebruiken.
Overigens levert niet elke hoster ssi en/of php, dus dat moet je wel even informeren. Het is allebei ongeveer even simpel, als het alleen om het invoegen van 'n header en zo gaat.
Voor ssi is het niet meer dan <!--#include file="invoeg.txt" -->, voor php ongeveer even simpel. En invoeg.txt is dan het in te voegen bestand.

Maar eigenlijk speelt dat nog helemaal niet. Als je met frames werkt, moet je vanaf het begin al die aparte bestanden maken en aan elkaar plakken. Bij ssi/php gaat het precies andersom. Je maakt eerst 'n pagina, zonder op ssi of php te letten. Pas als 'n pagina helemaal af is, ga je er stukjes uithalen. Dat is pas het allerlaatste.
Bij frames heb je losse stukjes van 'n schilderij, die je aan elkaar plakt in een frame. Bij php/ssi heb je een schilderij, wat je pas als het af is in stukjes gaat knippen. Je hoeft dus echt geen enkele rekening te houden met php/ssi.
(Dat wil zeggen: je moet wel 'n header hebben die op elke pagina hetzelfde is, of vrijwel hetzelfde, idem voor het menu.)

* Als je ssi/php gaat gebruiken, moet je de naam van de pagina's veranderen. Nu eindigen ze op html, dat moet worden veranderd in shtml of php. Dat betekent dat het voor 'n zoekmachine om volledig nieuwe pagina's gaat, met alle risico's vandien voor je positie. Er zijn wel manieren om door te verwijzen vanaf je oude html-naam naar de nieuwe pagina's met .shtml of .php, maar dat is niet echt ideaal en ook niet elke hoster maakt dat mogelijk.

Als het mijn site was, zou ik hem gaan ombouwen, Maar ik heb daar heel veel lol in, en dat is natuurlijk geen erg sterk argument voor anderen. Mijn voornaamste reden zou zijn, dat je dan dingen uit html5 en zo kunt gaan gebruiken. Maar als je dat niet gaat gebruiken, tja...
Ik zou het ombouwen in stukjes hakken, omdat het anders 'n veel te grote onoverzichtelijke klus wordt.
Allereerst zou ik de afbeeldingen allemaal kritisch bekijken.
Dan bijvoorbeeld eerst het menu ombouwen naar strikte html. (Dat zou voor jou gelijk wat oefening geven in 'n redelijk overzichtelijk klein bestand.) Als dat werkt, kan het gelijk op de site. Gewoon als frame, voorlopig.
Dan bijvoorbeeld de header. En dan ook 'n nieuwer script zoeken of dit verbeteren.
Dan bij de middenpagina's de opmaak eruit gaan halen en vervangen door css (en dat is het meeste werk).
En dan helemaal achteraan de frames vervangen door ssi/php. Als alles is omgebouwd.

Wat betreft die afbeeldingen die te groot zijn: dat is hoe dan ook echt heel nuttig.
Als je Firefox gebruikt, kun je daarin een extensie Firebug installeren. En daarin kun je dan weer de extensie PageSpeed installeren. Dat is 'n handigheidje van Google, dat aangeeft hoe je je pagina sneller kunt maken. En dat automatisch afbeeldingen zo klein mogelijk maakt.
Online kun je ook afbeeldingen verkleinen op o.a. http://tools.dynamicdrive.com/imageoptimizer/index.php en
http://www.smushit.com/ysmush.it/

Als je na mijn opbeurende verhaal toch nog door wilt gaan, dan ben je hier natuurlijk welkom. Met de beperkingen die ik helemaal aan het begin noemde: als ik 'n fout maak, zal die waarschijnlijk niet gecorrigeerd worden en als ik drie weken op het dak ga zitten mediteren, komt er drie weken geen antwoord.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Hallo,

dit allemaal gelezen hebbend ga ik sterk twijfelen of ik mij die maanden werk (waar ik overigens wèl al rekening mee hield) moet aandoen. Voor de huidige frame versie geldt:

* Van de 205 aanwezige pagina's heeft Google er 202 geïndexeerd - blijkbaar zijn ze toch wel te vinden

* De site is volgens webmastertools sneller dan 88% van de vergelijkbare websites - een redelijk onbetrouwbaar gegeven want hoewel ik niet belangrijks wijzig varieert het in de tijd tussen de 45% en 88%

* Met zo'n 40 volgens mij relevante zoektermen controleer ik met behulp van de FireFox plugin RankChecker regelmatig mijn posities en die van mijn conculega's:
ik sta er het beste voor: met 22 zoektermen sta ik bij de eerste tien resultaten en met 5-10 zelf op de eerste plaats (het wisselt nogal eens) als je Googelt op "vakantie dordogne" dan heeft Google op dit moment 23 miljoen resultaten - ik sta op plaats 3!

* De plaatjes die je hebt gemeten zijn deels toevallig nogal omvangrijke animated gifjes, het allergrootste deel van de plaatjes zij jpg-tjes die ik vóór gebruik terugbreng tot 210 pixels hoog, de maat waarmee ik ze ook op de site zet

* Firebug en Pagespeed gebruik ik al een tijdje en die zijn best wel te spreken over de laadtijd

Al met al zou je zeggen: "Waarom doe je je al die ellende aan om frameloos te gaan werken?". Omdat er zo veel/vaak over de nadelen gezeurd wordt en ook wel de uitdaging van "Zou ik dat misschien wel onder de knie kunnen krijgen, driekwart van de webmasters lukt het wel". Maar zonder vaste kop en zonder vaste menu's en dat vind ik persoonlijk erg gebruikersvriendelijk.

Ik heb op het Google forum ( http://www.google.com/support/forum/p/w ... 4e00&hl=nl ) eens gevraagd wat de verbouwing voor mijn ranking zou kunnen betekenen. De reacties stemmen mij niet optimistisch:

Wijzigen van domein omdat je denkt dat de domeinnaam beter gaat scoren is meestal niet de slimste oplossing.
Websites met frames scoren per definitie slecht
De inhoud van een goed scorende website wijzigen zal op korte termijn altijd een terugval tot gevolg hebben.
Een website op de juiste manier opzetten en goede content op de juiste plaatsen plaatsen geeft je website, zeker op langere termijn, een boost
2x de zelfde content op verschillend domeinen plaatsen zal de waarde van beiden in het gunstigste geval halveren
Een complete website dupliceren om zo vaker in de SERPs te komen kan je zelfs een penalty/ban opleveren of de waarde sterk verminderen
( waarom denk je/ vraag je je af of dat de rankings zou verbeteren ????)

Als je zo graag beide domeinen wilt gebruiken heb je 3 keuzes:
a. beide websites ieder hun eigen unieke inhoud
b. 301 van de een naar de ander
c canonical van de een naar de ander.

ZO simpel is het.


Ik denk dat ik maar eens drie dagen op het dak ga zitten mediteren - hoewel het begint net te regenen ;-))

Joop
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

O, maar mediteren in de regen is fantáááśtisch.
Goed dat je het ook even op dat forum hebt gevraagd, daar zitten de specialisten over Google.
Die verhalen over frames kloppen allemaal. Op termijn zou je site mogelijk beter gaan scoren als je de frames eruit haalt. Maar als je nu al heel goed scoort, dan is die vooruitgang dus per definitie maar heel betrekkelijk. Mogelijk dat veel van je concurrenten ook niet heel erg geoptimaliseerde sites hebben, dat zou in jouw voordeel zijn. Voor toegankelijkheid zijn frames in de regel ook 'n ramp.
Op dat forum hebben ze ook 'n beetje 'n gekleurde kijk gekregen, denk ik, want wanneer gaan mensen in de regel naar zo'n forum? Als ze niet goed scoren. En dat zijn dus die sites, waar voor elk onderdeeltje 'n apart frame is gebruikt.
Het belangrijkste is dat de echte content bij jou in één pagina ziet. Vandaar dat je toch goed scoort (denk ik) en toch redelijk toegankelijk bent (weet ik). Als de content uit dertig frames bestaat (en dat komt echt voor) ziet Google dat als dertig losstaande pagina's, en dan heb je echt 'n probleem. Ook voor jezelf trouwens, want dat is 'n nachtmerrie om te onderhouden. Net als zeven keer geneste tabellen.
Persoonlijk denk ik dat, als je daar lol in hebt, je beter die volgorde van mij aan kunt houden. Als je tags als <font> naar de css gaat overhevelen, heeft dat geen invloed op je positie bij Google, omdat Google naar de inhoud kijkt, en niet naar de opmaak. (Nou ja, ze proberen wel te kijken of je de boel niet misleidt met witte tekst op witte achtergrond en dat soort dingen.)

Ik heb die draad even gelezen. (P. geeft wel goeie adviezen, maar dat is 'n beetje 'n mopperaar.) De daling bij Google geldt als je de content verandert, dus de teksten zelf. Als je alleen tags als <font> naar de css zou verplaatsen, heeft dat in principe geen invloed. Of hooguit een (heel) kleine positieve, omdat Google sites die volgens de standaard zijn gemaakt iets meer waardeert, omdat eruit blijkt dat er aandacht is besteed. Maar dat is maar één van de meer dan 200 factoren, en als je al goed scoort waarschijnlijk niet meetbaar. Dus volgens mij alleen echt zinvol als je er lol in hebt.

Die afbeeldingen snap ik niet helemaal. Als ik poging-02 door PageSpeed haal, zie ik besparingen tot meer dan 90%. Maar misschien heb je daar gewoon maar wat afbeeldingen gebruikt omdat het even 'n probeersel is.
In ieder geval ken je PageSpeed. Ik merk trouwens dat je er best redelijk veel van weet. PageSpeed kent lang niet iedereen.

In feite héb je dat zonder frames werken eigenlijk al onder de knie. Die proefpagina (op wat dingen na die nog niet werken, zoals dat script) ís al 'n pagina zonder frames. En dat invoegen, dat stelt echt niets voor, dat is echt makkelijker dan met frames.

Nou, ik wens je 'n prettige meditatie op 't dak. En 'n goeie paraplu.
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Mijn vrouw is weg, met de paraplu. Ben dus niet gaan mediteren.
Bovendien loopt mijn Firefox sedert een paar uur volkomen vast, snap er niets van. Heb al een paar foutrapporten verstuurd en tijdelijk Chrome tot mijn standaardbrowser verheven.

Heb toch nog een vraag.
Je gaaf ergens aan:
En daar zit het probleem met je JavaScript. In jouw script zitten dingen die in transitional zijn toegestaan, maar in strict leiden tot gewoon simpel niet werken. Als je de bovenste twee regels uit poging-02 vervangt door de bovenste twee regels uit een van de middenpagina's van je site, werkt het JavaScript wel.
Ik heb al zitten turen en proberen maar snap het niet helemaal, of erger, helemaal niet.

Kan je dat eens anders uitleggen of een voorbeeldje sturen? (joop.stolkapenstaartplanet.nl - krijg al ca. 80 spamberichten per dag).

Joop
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door Goeroeboeroe »

Helemaal bovenaan elke pagina met html staat - als het goed is - een regel die begint met <!DOCTYPE
Daarachter volgt 'n onbegrijpelijk koeterwaals, wat aan de browser vertelt in welke taal het document is geschreven. Bij kop.html is dat:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
De taal is HTML, versie 4.0, en het 'dialect' is transitional.
4.0 is trouwen heel erg oud, er wordt al zo'n twaalf jaar met 4.01 gewerkt.

Vroeger had elke browser 'n eigen manier om dingen weer te geven. Als je 'n breedte had, telde de ene browser een marge of border bij die breedte op, de andere trok het er juist bij af. Een breedte van 100 px met een border van 20 px werd in de ene browser in totaal 100 px breed, in de andere 120 px. Een ramp, vaak moest je vanwege dat soort dingen letterlijk meerdere sites maken, voor elke browser een. (Er waren bergen van dat soort verschillen in weergave.)

Het doctype vertelt aan de browser op welke manier iets moet worden weergegeven, volgens welke standaard.

Bij kop.html is dat dus volgens html versie 4.0 in de vorm transitional: tags als <font> en <center> zijn toegestaan.

Het wordt nog wat gecompliceerder. Het doctype dat kop.html gebruikt is niet volledig, de helft mist. Dit heeft tot gevolg, dat elke browser het iets anders gaat interpreteren. En dus toch nog tot 'n iets andere weergave overgaat. Kennelijk pakt dat bij jouw site niet al te rampzalig uit.

Dat is zoals het nu is.

Nu ben je in poging-02 met een lay-out van mij begonnen. Die heeft 'n totaal ander doctype:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
Geen html, maar XHTML versie 1.0 de strikte variant. Zoals je ziet staat er een url achter, die mist in het door jou gebruikte doctype.
(Moet je vooral ook niet gaan toevoegen, want dan kan de weergave dus plotsklaps heel erg veranderen in 'n browser, of in 'n bepaalde versie van 'n browser. Zoals Piet al zei: if it ain't broken, don't fix it.)
Wat achter <html staat moet je maar vergeten, dat is alleen nodig omdat het xhtml is.

(Tot niet zo lang geleden leek html opgevolgd te gaan worden door xhtml. Dat is niet meer zo. In de praktijk zijn er nauwelijks verschillen tussen goed geschreven html en xhtml. Je kunt die xhtml1.0 in dit geval beschouwen als hetzelfde als html 4.01)

Goed. Jij gebruikt het doctype van de lay-out. xhtml strict versie 1.0 (zelfde dus als html 4.01 strict). De browser wordt daardoor veel strenger voor fouten en afwijkingen van de standaard en hoppa: je script werkt niet meer.
Waarom precies het niet werkt weet ik niet. Het script zet bijvoorbeeld <nobr></nobr> op het scherm. Dat is een tag die nooit officieel heeft bestaan, maar die bij het doctype van kop.html toch wordt geaccepteerd, of gewoon genegeerd. Maar als je de browser opdracht geeft om strikt te zijn, dan doet-ie dat ook: weg is het script.

Als je over zou gaan van het onvolledige transitional doctype van kop.html naar een volledig strict doctype zul je zien, dat er op veel meer plaatsen opeens grotere of kleinere veranderingen in weergave plaatsvinden (tenzij je onmenselijk veel geluk hebt). Omdat alles opeens volgens een strikte standaard wordt weergegeven.

(Terzijde: was toch nieuwsgierig. Op de echte site zijn de afbeeldingen wel dik in orde volgens PageSpeed. Zat 'm dus kennelijk in het probeersel.)

Als je in poging-02.html

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
vervangt door

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
gaat je JavaScript werken. (Althans: bij mij in Firefox, dus ik neem aan bij jou ook. Ik heb het niet echt heel uitgebreid bekeken in alle browsers.)

Maar omdat je dan een ander 'dialect' van html gebruikt (transitional in plaats van strict), is er een grote kans dat allerlei andere dingen opeens ook (iets) anders worden weergegeven.
Dat zijn de dingen die het meeste tijd kosten als je je site zou gaan ombouwen. Borders, marges, ..., worden opeens anders berekend en dus anders weergegeven. Voor 'n nieuwe site is dat veel makkelijker. Maar bij 'n bestaande site is het veel werk. Te vergelijken met die tafel waarvan één poot iets te lang is.

Het nieuwe doctype voor html 5 is trouwens gewoon <!DOCTYPE html> Dat gaat heel wat RSI schelen...

O, en als je écht mediteert, dan voel je de regen niet. Zeggen ze...
joopstolk
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 22:01

Re: Gebruik van kolommen en headers

Bericht door joopstolk »

Goedenavond,

ik heb hier http://www.handleidinghtml.nl/html/stru ... ent04.html eens gekeken of ik daar wat over doctypes kon vinden. Nooit geweten!

Ik heb ze allemaal geprobeerd en deze <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> uiteindelijk gebruikt. Nu lopen de bannertjes in de HEAD netjes zoals ik dat wilde.
Gaat netjes in FF, gaat netjes in Chrome en gaat netjes in IE (versie 8). Helaas verdwijnt bij IE de scrollbar naar uiterst rechts en scrollen de header en kolommen lustig mee :-(

Ik ga direct poging-02 nog eens oploaden maar verwacht dat het geen verschil zal maken als ik poging-02 niet van mijn HD zal ophalen maar van mijn host.

Gezien de behoorlijk plausibele waarschuwingen t.a.v. een duik in de rankings al ik de boel grotelijks ga verbouwen ga ik niets eens meer mediteren maar besluit "kloek en moedigh" dat ik voorlopig nog maar frame-webmaster blijf. Wel jammer.

Joop
Plaats reactie