Structureren website

Vragen over html, css en aanverwante onderwerpen die met het maken van 'n site te maken hebben. In principe, vanwege tijdgebrek, alleen over code op deze site, maar je kunt natuurlijk altijd proberen...
Plaats reactie
han krol
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 06 nov 2011, 11:57

Structureren website

Bericht door han krol »

Hallo Goeroeboeroe en anderen,

Ik stel deze vraag maar apart van mijn CSS verhaal. Momenteel is misschien mijn website een rommeltje. Ik zal proberen de situatie uit teleggen. Mijn webshopje VKH Models, staat in Mijn Documenten. Daar heb ik de map: VKH map aangemaakt. In deze map staat een aparte map: Afbeeldingen. Met andere woorden alle pagina's, zoals index, betaalino, etc. etc staat in deze map VKH MAP. Dus alle sub-pagina's ook. Dit begint een beetje een rommeltje te worden. Liefst zou ik mappen maken met de artikelna(a)men. Maar ik heb geen idee of dat gaat werken. Deze shop werkt prima op mijn manier, maar het aantal artikelpagina's neemt nu langzaam toe.Dus ook de overzichtelijkheid neemt meer en meer af.

Op dit Forum zag iets van een structuur. Zie verwijzing naar externe stylesheet.

Met andere woorden hoe krijg ik structuur in de zaak?
Ik neem aan,ik mijmer nu maar wat (doe ik wel eens vaker), dat de map VKH MAP met daar in de AFBEELDINGEN kunnen bestaan. Daar komt dan tevens de index en indexeng. in. Kan ik nu daarin ook de artikelen map in maken met daarin de pagina's en sub-pagina's? Of moet ik de sub-pagina's van het menu gewoon in de VKH MAP plaatsen en de onderliggende sub-pagina's in een artikelmap plaatsen?

Dus, graag wil ik enige hulp hierin, voordat het goed verkeert gaat.

Gr. Han Krol
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: Structureren website

Bericht door Goeroeboeroe »

Ja, dat wordt al snel een liederlijke chaos. Kan ik uit ervaring zeggen.
In principe is dit niet zo heel moeilijk, maar er zijn 'n paar dingen waar je op moet letten.
Je geeft dan de 'weg' naar de bestanden aan met een pad. Dat pad typ je gewoon in de link. Zo'n pad bestaat gewoon uit de namen van de mappen en de bestandsnaam.
Om volstrekt onduidelijke redenen heeft Windows ooit besloten om in de paden binnen de computer als scheiding tussen mappen \ te gebruiken. Op internet is dat /. Als je dus 'n pad typt in 'n link, moet je / gebruiken. (Windows is hier de afwijking, / werd allang gebruikt toen Microsoft besloot \ te gebruiken.)
Het best kun je alleen kleine letters, cijfers, - en _ gebruiken in een pad (en in een bestandsnaam). Windows maakt geen verschil tussen hoofd- en kleine letters, alle andere systemen (en internet) wel. En dan zeggen ze dat Windows makkelijk is :D
- wordt door Google (en waarschijnlijk meer zoekmachines) gezien als een scheiding tussen twee woorden: 'grote-modellen'
_ wordt door Google (en waarschijnlijk meer zoekmachines) gezien als één woord. 'grote_modellen' is dus een volstrekt onbegrijpelijk woord.
Dus in de paden naar je mappen en in de bestandsnamen alleen kleine letters, cijfers, - en _ en als scheiding tussen mappen /
Geen accenten e.d., dat kan grote problemen opleveren.
(Je kúnt wel grote en kleine letters gebruiken, maar dat moet je dan heel precies altijd overal hetzelfde doen, en dat gaat gegarandeerd mis. Het gaat hier trouwens om mappen, bestanden, e.d. die op de site komen. Als je alles binnen een map VKH hebt staan en die map gaat niet naar je site, maakt het daar niets uit.)

Ik zie dat je al een map 'afbeeldingen' hebt. In principe gaat het met de html net zo.
Het bestand met de naam index.html blijft staan waar het nu staat. (Je site werkt, dus kennelijk staat dat goed.)

Als je nu een map 'grote-modellen' maakt (de namen slaan natuurlijk nergens op, ik ben geen modelbouwer), kun je die vanuit index.html zo aanroepen:
<a href="grote-modellen">
Als in die map 'grote-modellen' een bestand met de naam 'ik-ben-groot.html' staat, roep je dat zo aan:
<a href="grote-modellen/ik-ben-groot.html">

Als in de map 'grote modellen' een map 'kleine modellen' staat, roep je dat zo aan vanuit index.html
<a href="grote-modellen/kleine-modellen/naam-van-bestand.html">

Als in 'grote-modellen' een bestand staat met de naam 'ik-ben-een-groot-model.html' en je wilt vandaaruit een bestand aanroepen in de map 'kleine-modellen', werkt dat net zo:
<a href="kleine-modellen/naam-van-bestand.html">
Dus steeds van boven naar beneden gewoon de mappen achter elkaar plakken met / ertussen en eindigen met de bestandsnaam.

Van onder naar boven gaat het iets anders. In principe zou je min of meer hetzelfde kunnen doen, maar er is een simpeler methode.
De map 'kleine-modellen' staat in de map 'grote-modellen'. Als ik nu vanuit 'kleine-modellen' iets wil aanroepen in de map 'grote-modellen', dus 1 map hoger, kan ik een verkorte schrijfwijze gebruiken vanuit 'kleine-modellen':
<a href="../ik-ben-een-groot-model">
.. betekent gewoon: 1 map hoger. Anders dan wanneer je naar beneden gaat, is altijd duidelijk welke map de ouder is, want dat kan er maar eentje zijn.
Twee mappen omhoog? ../../
Vanuit 'kleine-mappen' naar de index.html is dus:
<a href="../../index.html">
Hier staat eigenlijk:
<a href="grote-modellen/root/index.html"> (root is de hoofd-ingang van je site, zeg maar, die heeft geen echte naam.

Dan is er nog één ding belangrijk voor zoekmachines. In ieder geval voor Google, en waarschijnlijk voor allemaal: als je naar index.html teruggaat, dus naar home, is het belangrijk niet naar index.html te linken, maar naar de site. Bij jou is dat dus http ://ww.vkh-mdels-vromshoop.nl/
(De / aan het einde spaart 'n extra verzoek aan de server uit. De typfouten heb ik expres gemaakt: dit forum wordt geïndexeerd, en je wilt niet dat dit forum boven jouw site komt te staan als mensen de naam van je site zoeken.)
Als je linkt naar index.html, indexeert Google het twee keer: de root én index.html. Twee keer dezelfde inhoud betekent dat je 'n goede kans hebt lager in de zoekindex te komen.
Je kunt in principe ook naar ../../../ enz. linken, afhankelijk van waar je bent, net zoveel mappen omhoog tot je bij de root bent. Maar het is beter de hele naam te gebruiken. Als je de pech hebt dat je site ooit wordt gekopieerd (komt regelmatig voor), dan komen mensen toch weer op jouw site terug als ze op Home klikken, omdat daar het volledige adres van je site staat.
han krol
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 06 nov 2011, 11:57

Re: Structureren website

Bericht door han krol »

Hallo Goeroeboeroe,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal eerst eens wat op papier zetten en eens wat lijntjes gaan trekken. Daarna maak ik wel een proef map aan, om een en ander te maken en uit te testen. Tevens kon het wel een finger oefening zijn voor Kompozer en CSS. Ik heb wat "You tube " filmpjes gezien met wat uitleg. Binnen gehaald en afgespeeld met VLC player. Eens kijkn wat het word.

Gr., Han
Plaats reactie