Hallo Yolanda,
Leuke site, ziet er heel vrolijk uit.
Dit forum is eigenlijk bedoeld voor vragen over de voorbeelden op deze site, maar er staat ook dat je het altijd kunt proberen, dus bij deze.
Het kan wel zijn dat het soms even duurt voor je antwoord krijgt, want ik ben eigenlijk de enige die hier reageert. Dat betekent ook dat eventuele fouten van mij niet snel worden opgemerkt. Als je 'n drukker forum met meer ogen wilt, kun je
https://www.helpmij.nl/forum/forum.php proberen.
Maar afgezien hiervan wil ik best even proberen je te helpen.
In principe neemt een tabel standaard automatisch de breedte van de kolommen aan, ook zonder table-layout: auto. Dus in principe zou het moeten werken, zoals jij wilt.
Dat is mooie theorie, zeker als je met iets als Wordpress werkt, want dat gooit er op de wildste plaatsen bergen css in.
Wat er mis kan gaan:
* De tabel mag geen breedte hebben. Als de tabel bijvoorbeeld 100% breed is, vult de tabel de volledige breedte van de ouder. De ruimte die dan overblijft in de kolommen, wordt gelijkelijk verdeeld over de kolommen. Hier lijkt het bij jou op.
Als dit de oorzaak is, kun je proberen die breedte weg te halen. Hoewel dat in een cms als Wordpress best nog lastig kan zijn. Je kunt ook iets als width: 100%; vervangen door max-width: 100%;. Nu wordt de tabel niet breder dan nodig is voor de inhoud ervan.
* De kolommen (<col>) of cellen (<td>) kunnen een breedte hebben. Als die bijvoorbeeld een breedte van vast 300 px hebben, maakt het verder niet zoveel meer uit wat je met de <table> doet.
Het kan best lastig zijn om bij 'n CMS zoals Wordpress uit te vinden, waar eventueel een breedte aan de tabel wordt gegeven. Wat in principe altijd zou moeten werken is gewoon in de <table>-tag iets te zetten als <table style="max-width: 100%;">. Dit 'wint' van de css die elders staat.
Als dit niet werkt, kun je dan 'n link geven naar zo'n verkeerde tabel? Als ik de code kan zien, is het (waarschijnlijk) snel duidelijk, waar het misgaat.
Succes!
Peter