CSS3 en <hr />

Vragen over html, css en aanverwante onderwerpen die met het maken van 'n site te maken hebben. In principe, vanwege tijdgebrek, alleen over code op deze site, maar je kunt natuurlijk altijd proberen...
Plaats reactie
RolandVH
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 dec 2010, 13:14

CSS3 en <hr />

Bericht door RolandVH »

Wordt het element <br /> niet meer gebruikt in CSS3 ? Enkel in CSS3, niet in HTML.
Hoe kan men een horizontale lijn definiëren (dikte, stijl) in CSS3 ? Kan dit enkel nog via border ? Met de zijden van de border weggelaten en enkel de bottom of de top laten staan?
:?: :?:
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: CSS3 - <br />

Bericht door Goeroeboeroe »

Hallo RolandVH,

Ik weet niet of ik je vragen helemaal goed begrijp.
<br /> is een html-element, en wordt nooit in css gebruikt. Je kunt het ook in html5 nog steeds gewoon gebruiken.
Een <br /> of <br> krijgt normaal genomen geen of nauwelijks css, omdat het daar niet voor is bedoeld en ook niet in alle browsers goed werkt met css.

Een horizontale lijn wordt nog precies hetzelfde gemaakt in css3 als in css 2. Voor een simpele lijn kun je een <h3> gebruiken of een border bij een div, <p>, <h1...6>, net wat uitkomt.
Je kunt ook de <hr> met behulp van css een bepaalde dikte geven en zo, maar dat moet je goed controleren, want dat werkt in verschillende browsers op een verschillende manier. De een gebruikt een border voor een kleur, en de ander een background, bijvoorbeeld.
Als je je vraag over de lijn iets preciezer maakt, kan ik wel even 'n voorbeeldje maken.
RolandVH
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 dec 2010, 13:14

Re: CSS3 - <br />

Bericht door RolandVH »

Sorry hoor, het moest natuurlijk <hr /> zijn en niet <br />. :oops:
Ondertussen heb ik het gevonden om in CSS meerdere horizontale lijnen te definiëren van verschillende dikte.
Zoals je reeds geantwoord hebt, met de border-bottom of border-top te gebruiken in CSS bij de elementen.
:lol:
Toch dank voor de snelle reactie.
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: CSS3 - <br />

Bericht door Goeroeboeroe »

Ha, één letter verkeerd kan 'n heel verschil maken. Mooi dat 't is opgelost en leuk dat je dat nog even meldt.
Plaats reactie