lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Vragen over html, css en aanverwante onderwerpen die met het maken van 'n site te maken hebben. In principe, vanwege tijdgebrek, alleen over code op deze site, maar je kunt natuurlijk altijd proberen...
Plaats reactie
Naomi016
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 aug 2012, 20:08

lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Bericht door Naomi016 »

Beste Goeroe,

Bij het zoeken naar een dropdown_menu ben ik weer op jouw css-voorbeelden beland.
Jouw voorbeeld heb ik gebruikt, zie: http://www.css-voorbeelden.nl/menu/dyna ... u-066.html.

In de css heb ik enkele kleuren gewijzigd, zie mijn voorbeeld in jpg-bestand (bijlage toegevoegd).
Maar nu stuit ik op een probleem: bij de hover op het 2e niveau menu zou het lettertype in goudgele kleur moeten veranderen.
De box/balk is goed maar het lettertype zou moeten veranderen. En dit kan ik niet voor elkaar krijgen: :-( !!

Ik zou het zeer waarderen wanneer je mij hieruit wilt helpen.

Bvd en gr
Naomi
Bijlagen
concept_ddmenu0.jpg
concept_ddmenu0.jpg (33.67 KiB) 15342 keer bekeken
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Bericht door Goeroeboeroe »

Hallo,

Dat is waarschijnlijk niet al te moeilijk.
Ergens in de css staat (bij mij, ik weet niet wat jij hebt veranderd)

Code: Selecteer alles

nav a {display: block; text-decoration: none; color: black;}
De links krijgen hier een zwarte letterkleur, in plaats van de standaardkleuren van een link.
Als je dat bij hoveren wilt veranderen, hoef je alleen maar de volgende regel toe te voegen aan de css:

Code: Selecteer alles

li:hover a:hover {color: red;}
Als je over een <li> hovert, doe dan iets met de <a> daarin, maar alleen als je ook over die <a> hovert. In dit geval: rood kleuren. Moet bij jou dus 'n andere kleur zijn. Nu verandert alleen de tekstkleur in de link waarover je hovert.
Ik heb het niet uitgebreid getest, maar dit zou overal moeten werken. Behalve op touchscreens. Wat me op 'n ander iets brengt.

Zoals zoveel op deze site, is dit nog niet aangepast voor touchscreens. Die steeds vaker worden gebruikt. Op Android werkt het, op iOS (iPad en iPhone) doet het helemaal niets: het menu opent gewoon niet. Omdat Apple nogal veel wordt gebruikt, is dat mogelijk 'n probleem. Er is 'n simpele oplossing. Dat maakt het menu niet perfect, maar in ieder geval opent het dan op Android en iOS, de twee meest gebruikte mobiele systemen in Nederland.
Overal waar :hover wordt gebruikt, moet je in de html toevoegen:

Code: Selecteer alles

onclick="void(0)"
Dat is 'n heel klein stukje JavaScript, wat ervoor zorg dat iOS het submenu opent. Normaal genomen is JavaScript in de html hartstikke verkeerd, maar dit stukje doet eigenlijk helemaal niets, het zorgt er alleen voor dat het menu op 'n aanraking gaat reageren.
In dit menu moet dit overal komen waar 'n <ul> binnen 'n <li> staat. Dat is waar in het voorbeeld 'Knop 1', 'Knop 2', enz. staan.
Die regel wordt dan in de html:

Code: Selecteer alles

<li onclick="void(0)">Knop 1
Net zo bij Knop 2, enz.

Succes!
Naomi016
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 aug 2012, 20:08

Re: lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Bericht door Naomi016 »

Beste Goeroe,

Hahahaha :lol: ...zo simpel & het werkt :D
Eigenlijk zou ik het zelf moeten uitvinden.
Desondanks mijn hartelijke dank!!

Ik had dit toegevoegd: li a: hover...duh...

Ik ben aan het experimenteren en ben echt te lang mee bezig.
Ik moet eigenlijk pauze inlassen, maar doe het niet!!
Soms heb ik een nachtje slaap nodig om dan de fouten te ontdekken ;) !!

En dank voor jouw tip!

Tot de volgende keer en gr
Naomi
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Bericht door Goeroeboeroe »

Graag gedaan. En te lang bezig, hmmm, tja, dat doe ik nóóóóít...
jusdo636
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 apr 2024, 20:14
Contacteer:

Re: lettertype kleur verandert niet bij hover dropdow_menu

Bericht door jusdo636 »

Je kunt meer lettertypen downloaden vanaf https://dafont.style/. Dan kun je de kleur veranderen en een nieuwe aantrekkelijke uitstraling geven aan je apparaat of project. Da Font is de gratis en open source lettertypeaanbieder voor het publiek.
Plaats reactie