footer probleem

Vragen over html, css en aanverwante onderwerpen die met het maken van 'n site te maken hebben. In principe, vanwege tijdgebrek, alleen over code op deze site, maar je kunt natuurlijk altijd proberen...
Plaats reactie
bertvaneser
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 17:57

footer probleem

Bericht door bertvaneser »

Dag beste,

Heb een probleem met de footer.

Deze past zich niet aan zoals op al mijn andere pagina's (of centreert zich niet)

alvast bedankt voor je hulp!
Laatst gewijzigd door bertvaneser op wo 22 jan 2014, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: footer probleem

Bericht door Goeroeboeroe »

Hallo,
Eigenlijk is dit meer bedoeld voor vragen en zo over de voorbeelden op deze site, maar dit is - vermoedelijk - vrij simpel. En je kunt het natuurlijk altijd proberen met 'n vraag :D

Op de pagina waar de footer netjes centreert en zo, staat div#Footer binnen div#Layout. Omdat #Layout een breedte heeft en is gecentreerd en zo, is #Footer dat automatisch ook. (Een blok-element zoals een div wordt, tenzij je dat verandert, standaard even breed als z'n ouder.)
Op de pagina waar #Footer niet centreert, staat deze buiten div#Layout. Hierdoor heeft de breedte e.d. van #Layout er geen invloed op. Ook hier geldt dat div#Footer even breed wordt als z'n ouder, maar dat is hier <body>. Oftewel: even breed als het venster van de browser, want <body> heeft geen breedte of zo.
Als je #Footer binnen #Layout plaatst, is het waarschijnlijk opgelost. En anders moet je je nog maar even melden.
Succes!
bertvaneser
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 17:57

Re: footer probleem

Bericht door bertvaneser »

Dag Goeroeboeroe,

Sorry dat ik mijn vraag hier geplaatst heb die niets met de cursus te maken heeft en bedankt voor te helpen. De cursus is heel leerrijk en ik vindt het echt super dat u ook vragen buiten deze lesmaterie kan beantwoorden.

Code: Selecteer alles

<?php
session_start();
define("BASE_URL", $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/");
define("SITE_URL", "/");
define("PAGE_RESULT", 12); // Number of products per page in category-view

require_once BASE_URL."/class/class.database.php";
require_once BASE_URL."/class/class.settings.php";
require_once BASE_URL."/functions.php";
require_once BASE_URL."/router.php";


/**
 * Include layout
 */
if(isset($template) && $template != "home"){
	require_once BASE_URL."/templates/header.php";
}else{
	require_once BASE_URL."/templates/header.home3.php";
}

if(isset($template) && $template && file_exists(BASE_URL."/templates/".$template.".php")){
	require_once BASE_URL."/templates/".$template.".php";
}else{
	require_once BASE_URL."/templates/home_lumo.php";
}

if(isset($template) && $template != "home"){
	require_once BASE_URL."/templates/footer.php";
}else{
	require_once BASE_URL."/templates/footer.home.php";
}
?>
Dit is de mainpage, maar ik neem aan dat de fout bij de template zelf ligt?
De code is hier weergegeven, daarbij zie ik de foutzelf niet?

Code: Selecteer alles

<style type="text/css">
<!--
.style5 {color: #FFFFFF}
-->
</style>
  <blockquote>&nbsp;</blockquote>
  <div class="bredCrum" style="margin-bottom:38px;">
        <h4 align="left"> <span class="style5">__</span>Welcome</h4>
</div>

<div class="detailInfo">
  <table width="200" border="0">
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
      <td><object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=7,0,19,0" width="300" height="300" align="right">
        <param name="movie" value="../images/Banner EX.swf" />
        <param name="quality" value="high" />
        <embed src="../images/Banner EX.swf" width="300" height="300" align="right" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash"></embed>
      </object></td>
    </tr>
  </table>
  <p align="left">&nbsp;</p>
</div>
Dus vandaar dat ik met het probleem zit, ik vindt mijn fout niet en kan deze dus niet verbeteren. Bedankt voor hulp.
Goeroeboeroe
Beheerder
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 21 nov 2010, 02:08
Contacteer:

Re: footer probleem

Bericht door Goeroeboeroe »

Hallo,

Ik neem aan dat de site met een cms (content management system) of zoiets wordt gemaakt, afgaande op de code (of een wysiwyg-editor, maar die maken meestal geen php-pagina's). Dat maakt het voor mij vrijwel onmogelijk om er verder iets zinnigs over te zeggen, omdat de code die ik zie totaal anders is dan de code die wordt geschreven. Ik kijk rechtstreeks op de site en zie dan wat de server naar de browser stuurt, niet wat het cms of de editor op de server zet.
De meeste cms'en en editors hebben zelf 'n forum. In dit geval is het waarschijnlijk beter daar de vraag te stellen. Mogelijk loopt er op 'n groter forum zoals http://www.helpmij.nl/forum/forum.php iemand rond die iets van dit systeem weet.

In dit geval heeft de code die hier staat ook niet heel veel nut, omdat ik de onderdelen waaruit deze is samengesteld niet kan zien. Maar mogelijk kan het volgende toch nog 'n beetje helpen.

In Firefox heb ik de extensie firebug https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/firebug/ geïnstalleerd. Als ik die met F12 open en bovenaan op HTML klik, zie ik de broncode van de pagina, zoals de browser die ziet. Als ik de homepage en de pagina met nieuws allebei open in een eigen tab, kan ik ze vergelijken.
In beide pagina's op het plusje voor body klikken. Nu is de div#Layout zichtbaar. Rechts in Firebug staat een venstertje met css. Daarin is te zien, dat op beide pagina's div#Layout een breedte van 920 px heeft.
Op de 'goede' pagina is daaronder links in het HTML-venstertje van Firebug geen #Footer te zien, want die staat binnen #Layout en is pas zichtbaar als je op het kruisje voor #Layout klikt.
Op de 'foute' pagina is wel een #Footer te zien, want die staat buiten #Layout. En negeert dus ook de daar opgegeven breedte.

Met 'n hulpmiddel als Firebug (elke browser heeft inmiddels dat soort dingen, maar deze ken ik toevallig en is heel goed), wordt het min of meer simpel zichtbaar. #Footer moet dus binnen #Layout komen te staan op die foute pagina. Maar hóé dat moet, daarvoor moet je de editor/cms kennen. En die ken ik niet.
'n Andere mogelijkheid is nog het toevoegen van width: 920px; en margin: 15px auto 0; aan de css voor de foute footer. Maar ik zie dat er meerdere stylesheets (css-bestanden) worden gebruikt, en het kan lastig zijn om dan de goede te vinden. Bovendien is dit meer plakband en paperclip dan 'n echt goede oplossing. Op andere pagina's staat de footer ook binnen #Layout, dus dat is een betere oplossing.
(Feitelijk staat #Footer binnen #content, en die staat binnen #Layout op de goede pagina's, maar dat maakt hier geen verschil.)

Ik wil met alle plezier vragen beantwoorden, maar ik denk dat 'n groter forum of (beter nog) het forum van de cms/editor veel beter is, omdat die je waarschijnlijk zo kunnen zeggen waar je die div#footer op de goede plaats kunt zetten.
Plaats reactie