Dat is een lastige vraag. Hij valt eigenlijk in twee delen uiteen: css/html en zoekmachines.
css/html
Het is goed om eerst even de Nederlandse site online te zetten, want dan kun je daar eventuele fouten uithalen, voordat je die naar andere talen kopieert. Fouten in de css/html bedoel ik dan.
Bij het vertalen loop je trouwens mogelijk nog tegen 'n heel apart probleem aan: de lengte van de taal. Nederlands kan tot wel 30% meer ruimte innemen dan Engels. Vooral in dingen als knoppen kan dat 'n probleem zijn. Hoe dat voor Spaans en zo ligt, daar heb ik geen idee van.
Je moet voor elke taal een aparte pagina maken. Je kunt wel de css/html voor elke pagina hetzelfde houden, maar de teksten zul je moeten vertalen, en dus op een of andere manier in de pagina moeten invoegen. Daarvoor heb je ruwweg twee manieren.
* Je kunt de teksten er gewoon met de hand instoppen. Je kopieert 'n pagina en vervangt gewoon het Nederlands (of welke taal dan ook) door de andere taal. Bij 'n ietwat eenvoudige site is dit de meest simpele methode.
* Als je heel veel css/html hebt in verhouding tot de tekst, kan het handiger zijn om alleen de css/html te gebruiken, en de tekst er dan met php of zoiets in te voegen. Maar ik zou dat alleen doen als je echt heel weinig tekst hebt, want anders is het het extra werk het niet waard. Je zult hoe dan ook de tekst met de hand moeten vertalen en intypen, en dat is het meeste werk. Simpel even kopiëren en plakken is dan zo gedaan, ook bij wijzigingen.
(Een van de dingen die extra werk oplevert: je kunt php niet simpel testen in je computer, je moet 'n server installeren, dat soort dingen.)
Mocht je voor deze tweede methode kiezen, dan moet je dat nog maar even laten weten. Omdat dat samenvoegen op de server gebeurt, zijn de uiteindelijke pagina's exact hetzelfde en levert deze methode dus geen problemen op voor toegankelijkheid en zoekmachines. Dat is dus 'n groot verschil met frames, die in de browser aan elkaar worden gebakken.
Zoekmachines, want je wilt wel worden gevonden, neem ik aan.
Meertalige sites is een probleem dat zeer regelmatig terugkomt in het forum van Google. Je moet Google namelijk op een of andere manier laten weten op wie je site is gericht. Als ik in Google zoek, krijg ik eerder een Nederlandstalige site te zien dan een Spaanstalige.
Ik heb hier zelf nooit mee te maken gehad, dus ik ben wat huiverig om er verder veel over te zeggen. Je hebt hier
http://support.google.com/webmasters/bi ... r=182192#3 een artikel erover van Google zelf. Ze hebben het in dat artikel over Webmaster Tools. Daar zou ik me zeker voor aanmelden, want dat geeft heel veel info over fouten op je site. (En het levert Google veel info over jou op, zucht. Maar daarom doen ze het natuurlijk niet, ik ben er rotsvast van overtuigd dat het pure naastenliefde is. Hoe dan ook: het is heel uitgebreid en veel beter dan dat van Bing (Microsoft).)
Ik denk dat het belangrijkste daar wel in staat.
Verder is hier
https://productforums.google.com/forum/ ... bmaster-nl een forum waarop je met dat soort vragen terecht kunt. Daar zit 'n aantal mensen op die echt zoekmachine-specialist zijn én heel behulpzaam. Er is ongelooflijk veel onzin in omloop over zoekmachines, mede omdat de algoritmes grotendeels geheim zijn. Maar op dit forum zitten echt mensen die weten waarover ze het hebben, waaronder enkele medewerkers van Google zelf.
(Ik heb het over Google, maar hetzelfde geldt voor Bin, Yahoo!, ...)
edit: gruwelijke typo