Hallo,
Ik heb even op mozbrowser.nl gekeken en gezien dat je inmiddels daar antwoord hebt gekregen. Of in ieder geval een gedeeltelijk antwoord. Ik begrijp trouwens uit de berichten dat je daar sowieso terecht kunt over Kompozer e.d.
De site ziet er best goed uit, vind ik ook, lekker strak en overzichtelijk.
Ik weet niet zeker of ik echt iets voor je kan betekenen hier. Maar ik zal proberen wat vragen te beantwoorden en dan moet je maar kiezen wat je wilt doen.
Ik begrijp van mozbrowser dat css wat ingewikkeld voor je is. Daar ben je bepaald niet de enige in. Als je de grondbeginselen eenmaal onder de knie hebt, wordt het 'n heel stuk logischer. Maar ja, als je 't eenmaal kunt is alle begin achteraf makkelijk
In feite werk je al grotendeels met css, omdat Kompozer dat automatisch invoegt. Normaal genomen kun je die css via Kompozer exporteren, waardoor het in een apart bestand komt te staan. Om een of andere reden lukt dat niet bij de pagina van jouw site die ik heb geprobeerd. Ik heb niet veel ervaring met Kompozer, maar ik denk dat dat komt omdat de css niet in de <head> staat, netjes bij elkaar, maar overal verspreid in de html.
Het grote voordeel van een extern css-bestand is dat je dat kunt gebruik voor élke pagina. Je geeft op één plaats in dat css-bestand de lettersoort op voor (ik noem maar wat) koppen, en op elke pagina waar je dat soort koppen gebruikt, wordt dan die lettersoort gebruikt. Als je later een andere lettersoort wilt gebruiken, hoef je dat alleen maar op die ene plaats te veranderen.
Bij jou wordt 'Gunship' vaak gebruikt. Zou je dat willen veranderen, dan moet je dat op élke plaats in de html veranderen.
En dat geldt niet alleen voor de lettersoort, maar ook voor kleuren, grootte, borders, marges, noem maar op.
Omdat al die vermeldingen van 'Gunship' (en al die andere lay-out-dingen) nog maar één of enkele keren voorkomen in een apart bestand, worden de pagina's met html veel kleiner. En laden daardoor sneller, Maar dat speelt eigenlijk niet echt meer bij de tegenwoordige snelle verbindingen.
Met css zet je alles wat voor het uiterlijk, de lay-out, is bedoeld in een apart bestand. De teksten, afbeeldingen, enz., de échte inhoud, blijft gewoon in de html staan. Dit kan ook helpen om de pagina's voor zoekmachines en screenreaders e.d. toegankelijk te maken. Omdat Kompozer redelijke standaart-html e.d. maakt, is dat bij jou al redelijk in orde.
Voor jou is eigenlijk het enige voordeel, dat je het makkelijker kunt onderhouden, omdat alles in één centraal bestand staat. Maar...
Omdat het niet lukt om de css automatisch te exporteren naar een extern bestand, gaat dat vreselijk veel werk worden. Mogelijk weten ze op mozbrowser wel 'n manier om dat voor elkaar te krijgen. Maar zelfs als dat wel lukt, dan zit je met 1 apart css-bestand per pagina. In dat bestand staat voor tig html-elementen (div, span, enz.) bijvoorbeeld de naam van de lettersoort. Om echt voordeel te hebben, zou je dat moeten gaan combineren. Hetzelfde geldt voor kleuren, marges, noem maar op.
Vervolgens zou je dan die css-bestanden (je hebt er eentje per html-pagina) moeten gaan combineren. Pas dan gaat het echt voordeel geven.
Omdat jij jouw site al hebt gemaakt, is dat vreselijk veel werk.
Ik neem aan dat je de dingen die jij wilt veranderen ook in Kompozer kunt doen, maar daar ben ik dus niet echt heel erg thuis in. Mocht je het met externe css willen doen, dan wil ik best helpen, maar dat is dus wel behoorlijk wat werk. En je moet dan toch wel, denk ik, 'n korte (gratis) cursus css volgen. Op mijn pagina met links staat 'n aantal goede cursussen, mogelijk begrijp je het dan wat beter.
Wat gerichtere antwoorden:
De bannerknoppen (ik neem aan dat je het menu links bedoelt) kun je vastzetten met position: fixed.
Als je regel 72 (bij mij) verandert van
<tbody>
in
<tbody style="position: fixed;}
dan blijft het menu stilstaan. Het staat dan wel te laag, dus je moet het wel hoger neerzetten. position: fixed wil niets anders zeggen dan dat het element (hier tbody) vast wordt neergezet ten opzichte van het venster van de browser. Dus het scrollt dan niet meer mee. Maar: als het te hoog is voor het venster, ben je de onderkant wel kwijt, die is niet zichtbaar te krijgen.
Ik heb dit even vluchtig getest in Opera, Safari, Internet Explorer 9, Firefox en Google Chrome en het lijkt te werken. Maar écht testen moet je even zelf doen. En het menu is hoe dan ook te hoog, zoals het nu is. Op een 1024x768-scherm is het te hoog en verdwijnen de onderste regels. Dat zou je kunnen opvangen met 'n kleinere regelafstand of zo, maar het blijft wat listig. Als mensen 'n iets grotere letter hebben ingesteld...
Wat ook lijkt te werken (vluchtig getest in dezelfde browsers):
<tbody style="position: fixed; height: 300px; overflow: auto;">
De hoogte (height) kun je natuurlijk aanpassen. Als het menu hoger is dan 300 px, verschijn nu een scrollbalk (daar is de overflow voor).
Het te grote tekstgedeelte enz. zou je, denk ik, gewoon met composer moeten kunnen wijzigen. Maar daar ben ik dus niet echt in thuis, kun je beter op mozbrowser vragen. Of hier, maar dan moet je met externe css gaan werken, en dat moet je echt leuk vinden, omdat het echt veel werk is om je site om te bouwen.
Die links dezelfde kleur laten houden of niet is puur 'n kwestie van smaak. Het enige belangrijke is dat ze te herkennen zijn als links, als een menu, en dat is het geval. De een vindt 'n andere kleur mooi, de ander niet.
Ik hoop je enigszins geholpen te hebben. Mocht je echt aan de slag willen met externe css, dan ben je welkom.